Waarom deze campagne?

België staat aan de top in het gebruik van slaapmedicatie en antidepressiva.

Deze geneesmiddelen kunnen nuttig zijn, maar brengen ook risico’s en uitdagingen met zich mee: vaak wordt er snel gestart, blijven patiënten ze langdurig gebruiken of blijkt afbouwen moeilijk.

De cijfers spreken voor zich

Slaapmiddel

1 op 5 Belgen nam in 2022 een slaapmiddel.
30% gebruikt het langer dan 6 maanden.
(bron: IQVA)

Antidepressivum

1 op 10 Belgen gebruikte in 2022 een antidepressivum.
70% gebruikt het langer dan 12 maanden, 40% gebruikt het langer dan 3 jaar.
(bron: IMA/AIM)

Wat willen we bereiken?

Door het juist gebruik in de spotlight te zetten, willen we:

Dit betekent:

Voor wie?

De campagne richt zich op zowel patiënten als zorgverleners.

Waarom van 1 tot 10 oktober?

De campagne loopt van 1 tot 10 oktober, parallel met de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, die zich vooral richt op de brede bevolking. Ze eindigt op 10 oktober, de World Mental Health Day van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Met de Psychofarmaca 10-daagse bouwen we hierop verder en voegen we een specifieke focus toe voor zorgverleners én patiënten.

Waarom deze website?

Deze portaalwebsite bundelt al het campagnemateriaal en verwijst naar bestaande bronnen. Je vindt hier podcasts, video’s en affiches die helpen om het gesprek over slaapmedicatie en antidepressiva op te starten.
Doe mee en gebruik ons materiaal om het gesprek aan te gaan!

Het opzet van deze campagne

Deze nationale campagne is geïnspireerd op de Choosing Wisely-beweging (klik hier) en wil het gesprek over het gepast gebruik van slaapmiddelen en antidepressiva stimuleren. We willen niet alleen sensibiliseren rond gepast gebruik van slaapmiddelen en antidepressiva, maar ook zorgverleners en patiënten ondersteunen met praktische tools om het gesprek hierover op te starten.

Om dit waar te maken heeft de campagne enkele belangrijke kenmerken:

Doel op lange termijn:

Het uiteindelijke doel is minder gebruik van slaapmedicatie en antidepressiva, en dat vraagt gedragsverandering bij zorgverleners én de brede bevolking. Zo’n verandering is een proces van lange adem dat verschillende interventies vraagt. In dit traject vormt deze campagne een belangrijke stap vooruit naar een gepast gebruik van psychofarmaca.

Initiatief en partners

Initiatiefnemer

De Psychofarmaca 10-daagse is een initiatief van dr Ellen Van Leeuwen (UGent).

Ze is huisarts en klinisch farmacoloog. Ze werkt als huisarts in het wijkgezondheidscentrum Nieuw Gent, en doctor-assistent aan de Universiteit Gent, waarin ze haar eigen onderzoekslijn uitbouwt rond het gepast gebruik van antidepressiva en slaapmiddelen (Psychofarmaca@UGent), met bijzondere focus op afbouwen en stoppen. Op het vlak van stoppen van antidepressiva is ze internationaal erkend, ze was een van de eersten die dit thema wetenschappelijk op de kaart zette. Verder is zij ook hoofdredacteur bij BCFI waardoor zij een zeer goed zicht op het EBM-landschap in België en op diverse strategieën voor implementatie.

In haar streven naar een gepast gebruik van deze middelen bedacht ze deze campagne. Voor de uitwerking kreeg ze steun van het UGent Valorisatiefonds. Het grote doel is om deze campagne jaarlijks te laten plaatsvinden.

Partners

Deze campagne wordt ondersteund door het Valorisatiefonds UGent, in samenwerking met:

Dank aan

Een nationale campagne vraagt inzet van velen. Daarom een grote dank aan:

Met bijzondere dank aan Hanne Creupelandt, Joke Pauwelyn en Thierry Christiaens voor hun waardevolle inbreng.